Van voertuiglak naar wrap en e-paper
Door de jaren heen verandert de kleur van het Nederlandse wagenpark constant. Van donkere kleuren naar een bonte combinatie en van een breed palet aan mogelijkheden weer terug naar een beperkte hoeveelheid. Welke trends zien wij en wat betekent dat voor u?
Donkere kleuren na de Tweede Wereldoorlog
In de naoorlogse periode van de vorige eeuw zagen wagenparken er grauw uit. Voertuigen waren donker, veelal zwart, en weinig onderscheidend. In de jaren ’60 kreeg het Nederlandse ontwerpbureau Total Design de vraag om een nieuw beeldmerk te maken voor Bührmann Tetterode – tegenwoordig een onderdeel van kantoorartikelen-reus Staples. Om op te vallen, koos men voor de uitvoering van de distributievrachtwagens voor de opvallende kleur paars; een onderdeel van de nieuwe huisstijl. Dit viel op en zorgde voor herkenning bij het publiek en een prettige afwisseling op het vele zwart en donkergrijs. Ontwerpers en designers zagen dit en zijn meer van deze kleuren aan hun opdrachtgevers gaan adviseren. Het straatbeeld werd vrolijker.
Een kleurrijk tijdperk
De decennia hierna stonden in het teken van kleurrijke (vooral privé)voertuigen. Maatschappelijke ontwikkelingen maakten de weg vrij voor individualisering en minder conservatieve keuzes, wat terug te zien was in de auto’s uit die tijd. Soms zie je nog wel eens een felgele of oranje BMW 2002 uit de jaren ’70 rijden. Ook populair werden auto’s uitgevoerd in een duo-toon lakkleur.
Zwart, grijs en wit
Vanaf eind jaren ’80, begin jaren ’90 werden kleuren weer zakelijker van aard. Zwart en grijs werden populair en wie iets speciaals wilde koos voor een bescheiden metallic-variant. Wit was niet meer gewild tot in de jaren 2000: onder invloed van Arabische olielanden en Mediterrane bezitters van luxe auto’s wilden eigenaren van de meer exclusieve auto’s een witte lak hebben. Deze trend zette zich door naar reguliere personenauto’s.
De smaken veranderden snel, sneller dan het wagenpark. Zo ontstond er een nieuw verschijnsel: het wrappen van auto’s. Het grote publiek raakte hiermee bekend door de roze gewrapte Hummer van Gordon op TV. Bekende en minder bekende Nederlanders volgden met hun in steeds extremere kleuren gewrapte voertuigen: van matzwart en bizar blauw tot aan een luipaardprint.
Een beperktere keuze
Tegenwoordig zien wij een andere trend. Wrappen blijft ‘in’, maar het aantal standaard leverbare lakkleuren wordt kleiner. Tesla biedt slechts vijf standaard lakkleuren aan. Dit zorgt voor een efficiënter productieproces. Dat Tesla-klanten hun auto vervolgens vaak wrappen, weet Tesla nu ook: op het beeldscherm in je Tesla kun je zelf de kleur instellen die jouw auto op het scherm heeft.
Porsche heeft nog altijd een grote schare aan volgers en kenmerkt zich vandaag de dag door de opvallende pastel–lakkleuren. Het is voor berijders een manier om zich te onderscheiden door een bijzondere kleur te kiezen.
Het voordeel van wrappen bij bedrijfswagens
Door de jaren heen zagen wij diverse ontwerpstijlen zich ontwikkelen, waarbij grafisch ontwerpers ook de lakkleur van het wagenpark en dus deels het imago van een organisatie bepalen. In het drukke straatbeeld versterkt een bijzondere lakkleur daarmee de huisstijl. Het in foliekleur wrappen van voertuigen deed ook hier zijn intrede. Naast kostenbesparing, vooral bij schadeherstel, behoud van restwaarde door de lakbescherming met folie en kostenuitsparing van het in kleur “retourspuiten”, is het vooral ook de flexibilisering die wrappen aantrekkelijk maakt. Wrappen biedt een uitkomst voor de steeds kleinere hoeveelheid beschikbare af-fabrieks kleuren. Voertuigen met een shortleasecontract in huisstijlkleur behoren nu tot standaardoplossing voor veel grotere bedrijven.
Onlangs mochten wij de nieuwe Volkswagen ID.Buzz van de ANWB Wegenwacht bestickeren. Voorheen betrof dit het aanbrengen van logo’s en veiligheidsmarkering op af–fabriek in ANWB–geel gelakte voertuigen. Maar sinds kort wordt het gehele voertuig in ANWB–geel gewrapt. De reden is dat de auto’s niet meer geel gespoten uit de fabriek komen – iets dat bij de vorige generaties ANWB-Wegenwacht voertuigen nog wel gebeurde. Voor onze opdrachtgevers betekent deze ontwikkeling dus dat je soms niet alleen je logo moet laten aanbrengen, maar je volledige voertuig wrapt.
De toekomst: e-paper
Wat heeft de toekomst voor ons in petto?
Bij Omnimark denken we dat e-paper een vlucht gaat maken. Hierbij kun je het uiterlijk of de kleur telkens veranderen omdat er gebruik wordt gemaakt van digitale ‘inkt’, vergelijkbaar met een beeldscherm. Je kunt je boodschap telkens aanpassen – handig voor bijvoorbeeld supermarkt-vrachtwagens die regelmatig een andere campagne uitdragen of bezorgdiensten die voor verschillende opdrachtgevers werken.
BMW presenteerde onlangs op de CES-show in Las Vegas de BMW i Vision Dee-conceptauto waarbij de lak in 32 verschillende kleuren kan veranderen. Zij gebruiken hiervoor de e-paper-technologie. Wij volgen deze technologische ontwikkeling op de voet omdat wij verwachten dat wij deze techniek uiteindelijk onze klanten kunnen bieden. De video hieronder geeft een impressie (let op uw cookie instellingen voor een correcte videoweergave). Auteursrechten BMW Group München