Een wagenpark in transitie: hoe Omnimark VodafoneZiggo ondersteunt

Het Nederlandse wagenpark van VodafoneZiggo omvat maar liefst 530 bedrijfswagens. Met monteurs die trots zijn op hun rijdende werkplek en de huidige transitie naar elektrisch rijden, is dit een partner waar veel over te vertellen valt. 

Wagenparkbeheer tot het jashaakje aan toe 

De meeste mensen kennen VodafoneZiggo als dienstverlener in de telecom, televisie en internet – of zoals het officieel heet: telefonie, tv-signalen en digitale signalen. In 2017 fuseerden Vodafone en Ziggo om het sterkste van twee werelden te combineren: het mobiele netwerk van Vodafone en het vaste netwerk Ziggo. We spreken met Jan Heijmans, Manager expert team regio Zuidoost-Nederland én wagenparkbeheerder. 

Dat wagenbeheer is een interessante rol, want Jan is medeverantwoordelijk voor de overstap van diesel naar elektrisch. Samen met een werkgroep waarin onder andere de gebruikers van de voertuigen (monteurs) zitten, verzorgt hij de introductie van elektrische Opel Vivaro’s binnen VodafoneZiggo. Dat is precisiewerk, omdat de uitrusting van monteurs en hun rijdende werkplek aan diverse eisen moet voldoen. Praktisch, veilig en effectief – tot het jashaakje aan toe. Maar ook meer elementaire zaken spelen een rol: de actieradius was een belangrijk aandachtspunt en daarom heeft VodafoneZiggo uitgebreid onderzoek gedaan naar welk voertuig het verste zou komen. Mede daarom koos de werkgroep voor de Opel Vivaro. Toch is dat niet het enige voertuig: “We hebben ook 46 Volkswagen ID4’s als bedrijfswagen ingezet. Daarvoor moesten we deze oorspronkelijke personenauto’s flink ombouwen. De ID4’s hebben onze Opel Zafira’s vervangen, zodat we ook in dit voertuigsegment elektrisch konden rijden.” 

Een brede samenwerking

Binnen dit proces is ook Omnimark betrokken. Deze samenwerking met VodafoneZiggo is niet nieuw, want jaren eerder werd er al goed samengewerkt bij de samenvoeging van UPC en Ziggo, waarbij een nieuwe huisstijl voor (onder andere) de voertuigen kwam kijken. Nu mocht Omnimark zich als ketenpartner in dit proces samen met importeur, dealer en inbouwer Brover Bedrijfswageninrichting inspannen voor een prachtig eindresultaat. Omnimark verzorgde hierin onder andere de toepassing van de lay-out en het materiaal inclusief reflectiemarkering. Dat geldt ook voor de planning, waarin Brover en Omnimark samen optrokken en zo de doorlooptijd voor VodafoneZiggo behaalden. Jan en zijn collegas zijn te spreken over de samenwerking: “Ze houden zich aan de afspraken. Wij besteden veel werk uit aan de inrichter die het proces coördineert. Omnimark positioneert zich goed in dat proces, je ziet dat ze dit veel vaker hebben gedaan. Na een anderhalve week aan inbouw komen de monteurs die gaan bestickeren bij Brover op locatie om de bestickering te verzorgen. Hoewel Omnimark beschikt over een eigen stickerlocatie, vind ik het prettig dat ze ook over de flexibiliteit beschikken om hier hun werk te doen – in dezelfde hoge kwaliteit.”  Ook blijkt dat de reactietijd op vragen goed is en dat er wordt meegedacht bij uitdagingen. “We hadden bij de elektrische Vivaro een situatie waarbij onze brand-afdeling laat in het proces een nieuw type sticker op de achterruit wilde, terwijl de voertuigen deels al waren afgeleverd bij chauffeurs en deels bijna klaar waren voor aflevering. Zo’n situatie wil je vermijden, omdat de voertuigen dan een tijdje rondrijden zonder bestickering op de achterruit en iedereen kan zien wat er in de bus ligt. Omnimark heeft toen tijdelijk een ander type sticker gebruikt, en zodra de nieuwe sticker beschikbaar was een omstickeractie gecoördineerd en uitgevoerd. Dat gebeurde op locatie, het kwam zelfs voor dat een VodafoneZiggo-monteur bij een klant aan het werk was en dat de Omnimark-monteur voor de deur de sticker verving. Het had dus geen impact op onze werkzaamheden, terwijl we wel veilig en uniform konden rijden en uiteindelijk de juiste merkidentiteit uitstraalden.” 

Hoge kwaliteit 

Het foliemateriaal is speciaal voor deze opdracht geselecteerd, zodat het niet verkleurt. Zo zijn alle voertuigen volledig uniform, wat bijdraagt aan de herkenbaarheid en professionaliteit van VodafoneZiggo. “Wij hebben voertuigen met AED-apparaten (defibrillator – voor medische noodsituaties) aan boord. De mensen van Omnimark hebben goed meegedacht over hoe ze dat met een sticker duidelijk konden maken op een opvallende manier, maar zonder dat het de overige bestickering en onze identiteit in de weg zat. Daar waren we heel blij mee. En als de kwaliteit beter kan, dan melden we dat direct. Toen het een keer voorviel dat een sticker niet goed gevormd was, maakten ze direct een afspraak met ons om het op locatie te vervangen. Als het niet goed gaat dan laten we het echt wel weten, maar ons advies aan Omnimark is: ga zo door!” 

Volgende case: Provincie Utrecht
Bekijk case