De rebranding van het Kuijpers-wagenpark

Voor een complexe rebranding werkte familiebedrijf Kuijpers samen met Omnimark. Bij 350 voertuigen – van personenauto’s tot bestelauto’s vervingen wij de oude huisstijl door de nieuwe met minimale overlast voor de berijders. De bedrijfsvoering van Kuijpers liep gewoon door. Nauw samenwerken was de sleutel van een succesvolle aanpak. 

Technologisch verduurzamen 

Koninklijke Kuijpers is al meer dan honderd jaar een familiebedrijf met zijn oorsprong in de installatietechniek. Manager Marketing & Communicatie Angela Petrillo legt uit dat de focus steeds meer ligt op technologisch verduurzamen. “In de utiliteitsbouw en industrie doen wij alles wat op het snijvlak van techniek en verduurzaming ligt. Zowel projecten als service en exploitatie. Denk aan een nieuw ziekenhuis of laboratorium, maar ook maatschappelijk vastgoed of een productielocatie. Techniek speelt voor deze klanten een belangrijke rol in hun primaire proces. In een laboratorium mogen bijvoorbeeld geen virussen naar binnen én naar buiten en bij een museum is de juiste luchtvochtigheid van groot belang voor de kunst die er hangt. Wij hebben daarvoor het specialisme in huis. Dat is heel breed: van beveiliging tot elektra en duurzaamheid.” Het vakmanschap van Kuijpers werd tijdens het honderdjarig bestaan in 2021 bekroond met het verkrijgen van de eervolle titel ‘Koninklijke’. 

kuijpers.nl strategiefilm 2020-2024

De rebranding

Voor de start van het partnerschap tussen Kuijpers en Omnimark moeten we een eind terug in de tijd. Al sinds 2006 werken wij samen. We vinden elkaar in de gemeenschappelijke cultuur: twee familiebedrijven die graag naast het zakelijke ook persoonlijke relaties onderhouden op de lange termijn. 

Het honderdjarig bestaan en het predicaat ‘Koninklijke’ vormde een mooie gelegenheid om het Kuijpers-logo te vernieuwen. In 2022 werd dit nieuwe logo uitgewerkt. Met een gemoderniseerd logo laat Kuijpers zien de blik op de toekomst te houden, maar wel met respect voor het verleden. “We zijn een technisch bedrijf, maar vooral ook een bedrijf voor en door mensen. Dat wilden we meer laten terugkomen. Het logo is frisser geworden, echt van deze tijd”, zo geeft Angela aan. 

In 2023 was het wagenpark aan de beurt. Zo’n 350 voertuigen kregen nieuwe bestickering, maar de bedrijfsvoering moest vloeiend doorlopen. Het uitgangspunt was om ervoor te zorgen dat de collega’s die in deze auto’s rijden er zo min mogelijk last van mochten hebben. Een grote uitdaging, maar niet onmogelijk. 

Alles in samenspraak 

“Samen met Omnimark hebben wij een projectteam opgesteld. Eerst maakte Omnimark een testvoertuig: de proof of concept. Wij zagen toen voor het eerst hoe de nieuwe huisstijl er daadwerkelijk uitziet op een voertuig. Omnimark heeft daarna een plan uitgewerkt voor de rebranding van het gehele wagenpark, waarbij chauffeurs werden ingehuurd om de voertuigen van onze berijders op te halen. Zij kregen dan direct een huurauto. Je wilt een Kuijpers-monteur namelijk niet op zijn vrije dag naar de stickerlocatie laten rijden. Elke auto werd binnen drie dagen opgehaald, gewassen, ontstickerd, opnieuw bestickerd en na hechting van de sticker weer afgeleverd. Die doorlooptijden werden in bijna alle gevallen ook gehaald, waardoor we onze berijders tevreden hielden. Binnen Kuijpers waren er altijd twee collega’s vanuit Marketing & Communicatie beschikbaar voor de berijders. Zij hebben een belangrijke rol gespeeld bij het inplannen van de voertuigen maar ook bij het beantwoorden van vragen. Ook Omnimark had vaste contactpersonen, die wij gelukkig al goed kenden.” 

Van goed naar nog beter 

Samenwerken met Omnimark bevalt Kuijpers goed. “De mensen zijn professioneel en hebben alles in huis. Als je daar rondloopt, dan zie je echt het one stop shopping-principe: de studio, productie en montage zitten onder één dak. Bovendien is men flexibel. We vinden elkaar in deze werkwijze, maar ook in het type mensen. Twee familiebedrijven met dezelfde ‘bloedgroep’.” 

Ging alles altijd goed? “Natuurlijk loop je wel eens tegen dingen aan die in de praktijk toch anders uitpakken. Maar door continu in gesprek te blijven, kan je bijsturen. Bijvoorbeeld bij het opstarten van de planning met de inzet van chauffeurs, waar aanvankelijk ruimte tot verbetering lag. Die ruimte heeft Omnimark gepakt. De cultuur van openheid en partnerschap zorgde ervoor dat het een aangenaam project was met een succesvol resultaat.” 

Bijna klaar 

De rebranding is nu bijna afgerond, maar nog niet helemaal. “Binnen het wagenpark hebben we nog een aantal aanhangers en bakfietsen, waar Omnimark eveneens de bestickering voor verzorgt. Daarna is het onderwerp ‘wagenpark’ helemaal afgerond en kijken we terug op een succesvol project. Vooral ook omdat we vanuit onze berijders nauwelijks klachten hebben gehad. Als ik op een vestiging een aantal van onze auto’s zie of er onderweg één tegenkom, dan ben ik echt trots op het resultaat. Dat hebben we toch maar mooi met elkaar geregeld.” Op naar de volgende honderd jaar! 

kuijpers.nl
Volgende case: VodafoneZiggo
Bekijk case