Regional Jet Center: van luchtvaart tot wagenpark

Vliegen is één van de veiligste manieren van vervoer en dat danken we mede aan de experts van Regional Jet Center. Hun (ground) engineers pendelen dagelijks in hun bedrijfswagens op Schiphol, op weg naar een inspectie of onderhoud aan een vliegtuig. Zo houden ze de geoliede machine die Schiphol is draaiende. Omnimark heeft in het verleden een vliegtuig voor Regional Jet Center bestickerd en verzorgt momenteel de huisstijl van de bedrijfswagens. We spreken met contractmanager John Luijf over het wagenpark, het belang van flexibiliteit en innovatie.

Goede sfeer en herkenning 

Regional Jet Center komt voort uit Martinair Holland, tegenwoordig onderdeel van KLM. Als onderhoudsbedrijf zijn zij verantwoordelijk voor de technische staat van 60 KLM Cityhoppers en voor de toestellen van enkele andere opdrachtgevers. Dat doen ze niet alleen door periodiek onderhoud en reparaties, maar ook met een inspectie na afloop van iedere vlucht. De relatie tussen Regional Jet Center en Omnimark gaat zo’n 20 jaar terug, toen men zocht naar een partner die een Martinair Boeing 767 kon bestickeren voor een actie van de toenmalige tv-zender Fox Kids. 

John vertelt dat hij enkele jaren later op zoek was naar een partij voor de bestickering van het wagenpark. Hij dacht meteen aan Omnimark, omdat de samenwerking destijds prettig was verlopen. “De goede sfeer en herkenning waren er nog steeds en wij gaven de opdracht om elf van onze bedrijfswagens te bestickeren. We ontvingen een ontwerpvoorstel en alles werd conform plan uitgevoerd”. 

Nog steeds verzorgt Omnimark de bestickering voor vliegtuigen, al komen die opdrachten vanuit luchtvaartmaatschappijen en niet direct via Regional Jet Center. Het feit dat Omnimark de vliegtuigindustrie belevert, geeft mij het vertrouwen dat hun procedures en kwaliteiten van een hoog niveau zijn, zo licht John toe. 

Meedenken

Met een langzaam maar zeker groeiend wagenpark van 32 voertuigen heeft Regional Jet Center een flinke vloot. Dat moet ook wel, want hun technici staan 24 uur per dag paraat. Gevraagd naar zijn beleving bij Omnimark, geeft John aan tevreden te zijn. “De mensen zijn flexibel, klantvriendelijk en op een fijne manier direct. Als ik bel en ik heb ad hoc iets nodig, dan is er veel mogelijk. Voertuigen op Schiphol moeten verplicht herkenbaar bestickerd zijn en dan kunnen we niet eerst een aantal weken zonder stickers rijden. De mensen bij Omnimark denken met ons mee en zorgen ervoor dat er bijvoorbeeld de volgende dag al een plek in de productie vrijkomt. Meestal bij ons op locatie, maar soms ook in hun eigen Fleet Decoration Center. Dat helpt ons enorm”. 

Een ander positief punt is de kwaliteit van de stickers. “Ik hoor er nooit klachten over. Sommige auto’s rijden wel acht jaar rond met de stickers, maar ze blijven representatief”. Ook het feit dat Omnimark zelf met ontwerpen komt en de verschillende mogelijkheden toelicht, stellen de mensen bij Regional Jet Center op prijs. 

Gaat alles dan altijd goed? John: meestal wel. De communicatie loopt ook heel prettig. Maar bij alle organisaties is wel eens ruimte voor verbetering. Een tijdje geleden was er een aanvraag niet goed doorgekomen. Dat wil je niet, maar Omnimark kan een potje breken. Je ziet dat ze van successen én verbeterpunten willen leren. 

Innovatie in de luchtvaart 

De komende jaren worden een grote uitdaging voor de luchtvaart, omdat wetgeving en de publieke opinie sterk gericht zijn op het terugbrengen van emissies. “Er lopen diverse innovaties en dat zullen er alleen maar meer worden. We moeten er met z’n allen aan werken om de luchtvaart nog schoner te krijgen. Dat wordt niet eenvoudig, maar het is belangrijk voor volgende generaties. Die nieuwe generaties neem ik overigens graag mee in wat wij doen, want Regional Jet Center en ikzelf staan open voor alle mogelijkheden en ontwikkelingen die ons werk kunnen verbeteren en vergroenen. Daarvoor hebben we talent uit heel Europa nodig, er gaat de komende tijd veel gebeuren.” 

John vervolgt: “Omnimark deelt innovaties ook vanuit hun perspectief met ons. Bijvoorbeeld op het vlak van materiaalkeuze. Zo adviseerden ze ons over een specifiek type bestickering waardoor je niet van buiten door de achterruit kan kijken. Zo kunnen mensen niet zien of er gereedschap in de bus ligt. Zulke praktische toepassingen vinden we fijn, Omnimark brengt hun expertise in en doet veel meer dan alleen het plakken van stickers. Partners blijven we zeker, overigens met pieken en dalen – soms bestellen we in één keer een grote batch voertuigen, soms is het wat rustiger. Het is goed dat Omnimark daar flexibel mee omspringt en er meteen staat als ze nodig zijn.” 

Volgende case: Kuijpers
Bekijk case