Passie voor treinen en design

In onze zeventigjarige geschiedenis hebben wij veel samengewerkt met ontwerpers. Door bedenkers en uitvoerders bij elkaar te brengen, laat je opdrachtgevers het beste van twee werelden ervaren. Dat leidt tot mooie resultaten, zo zien we in de samenwerking met onze partner Railcolor Design. Dit bedrijf ontwerpt designs voor locomotieven in heel Europa en fleurt zo de internationale spoorwegen op. We spreken met creative director Simon Wijnakker over de complexiteit van locomotieven, culturele verschillen binnen Europa en een uit de hand gelopen hobby. 

Van blog tot bedrijf 

Zo’n twintig jaar geleden studeerde Simon Industrial Design Engineering in Delft, waar hij vanuit zijn passies voor treinen en design een blog begon: www.railcolornews.com . Dit wakkerde zijn interesse verder aan en introduceerde hem in de wereld van locomotief-ontwerpen. Simon documenteerde kleuren, maakte tekeningen en publiceerde hierover. Niet vreemd dus dat hij er zijn werk van maakte. De afgelopen twintig jaar zijn er veel nieuwe vervoerders bijgekomen en Simon richtte Railcolor Design op, waarmee hij de focus legde op design in goederenvervoer. In 2017 deed hij zijn eerste grote project voor de Zwitserse spoorwegen en Railcolor Design groeide hard qua opdrachten. 

Bedenker en uitvoerder

Omnimark benaderde Simon voor een kennismaking nadat beide bedrijven ‘Sharky’ de locomotief hadden gecreëerd voor vervoerder Rail Force One. We werken immers in hetzelfde veld, maar zitten in elkaars verlengde en kunnen daarom van elkaars kennis en netwerk profiteren. “Wij zijn de bedenker en Omnimark is de uitvoerder”, zo vertelt Simon. “We werken samen op projecten en hebben veel contact. Daardoor kunnen we goed met elkaar meedenken, zodat we efficiënter werken. Bijvoorbeeld bij de bestrijding van graffiti en de mogelijkheden in kleurgebruik.” 

Internationaal 

De samenwerking tussen Railcolor Design en Omnimark brengt ons in verschillende landen. Recent voerden we een project uit voor een Duitse vervoerder. “Het is niet zo makkelijk om een bestickeraar te vinden die dit soort projecten aan durft te gaan. Kosten zijn soms onzeker en de complexiteit is hoog. Maar Omnimark durft lef te tonen en denkt mee over bijvoorbeeld het aanbrengen van bestickering op bijzondere locaties. Samen hebben we een volledig concept uitgewerkt dat op alle treinen van deze vervoerder past. Wij werkten de huisstijl uit en Omnimark heeft samen met een lokale partner de bestickering gedaan in Leipzig.” 

Prettig samenwerken

Het proces van design naar uitvoering kent altijd een aantal stappen die Railcolor Design en Omnimark samen nemen. Simon: “Als duidelijk is in welk land de opdracht is, benader ik Omnimark en maken zij een kosteninschatting op hoofdlijnen. Vervolgens gaan we samen met de opdrachtgever zitten om de mogelijkheden te bespreken. Voordat we aan de slag gaan, voert Omnimark altijd een schouw uit. Het bestickeren doen ze vaak zelf, en als een partner het uitvoert dan zijn ze daarbij aanwezig om aanwijzingen te geven en te de kwaliteit te waarborgen.” 

Gevraagd naar wat het meeste bevalt aan de samenwerking, geeft Simon aan dat hij de flexibiliteit en de openheid van Omnimark waardeert. “De mensen komen met een realistische inschatting, reageren snel en denken in mogelijkheden. Dat pragmatische en directe zit in de Nederlandse cultuur”. Ook prettig is de expertise die Simon ervaart bij Omnimark. “De accountmanager heeft technisch inzicht en kan altijd beoordelen of een voertuig goed bestickerbaar is, of de lak nog goed is bijvoorbeeld. Dat is belangrijk, omdat een wrap vijf tot tien jaar moet blijven zitten. Gelukkig is dat met de folie die Omnimark gebruikt altijd het geval. Bovendien is het goed te verwijderen. We denken dus stiekem al aan de hele levenscyclus van een wrap, zodat locomotieven niet langer hoeven stil te staan dan nodig is. Dat kost veel geld en kan opdrachtgevers in problemen brengen.” 

Zin in de toekomst 

Uitdagingen blijven er natuurlijk ook in het complexe speelveld van treinbestickering. “Het is een relatief nieuw ambacht en samen met Omnimark ontdekken we steeds nieuwe dingen. Technische opschriften, zoals stickers met ‘hier niet staan’, worden overgeplakt en moeten we dan opnieuw aanbrengen na het wrappen. Dat zijn details waarin we onze gezamenlijke expertises verder aan het ontwikkelen zijn. Ook zien we dat veel partnerbedrijven vooral bekend zijn met bestickering van auto’s. Ik hoop dat we samen met Omnimark een steeds breder internationaal netwerk kunnen opzetten van partijen die ook in de wereld van treinen gespecialiseerd zijn.” 

Wat de toekomst brengt? Simon is enthousiast: “er komen nog veel nieuwe locomotieven op de markt in de komende vijf jaar en we begeven ons inmiddels in de markt van passagierstreinen. We streven er naar in de toekomst één totaalpakket aan te kunnen bieden. Daar zouden opdrachtgevers echt van kunnen profiteren, en wij dus ook. Ik heb zin in de toekomst!” 

Volgende case: Regional Jet Center: van luchtvaart tot wagenpark
Bekijk case