Meebewegen met de klantvraag van Medux

Rond 2014 zijn Medux en Omnimark een samenwerking aangegaan voor de belettering van het wagenpark. Er is in die tijd veel gebeurd: Medux groeit snel en met verschillende bedrijfsonderdelen zijn er ook verschillende merken en huisstijlen. Mede door de groei en positie van Medux is er een rebranding doorgevoerd voor het merk HartingBank en daarna voor de Medipoint-tak. 

Rebranding in het Fleet Decoration Center 

Het gedegen uitwerken van het ontwerp naar een werkelijk voertuig vergt aandacht en tijd, maar moest vanwege de merkintroductie ook snel worden uitgevoerd. Na het definitief akkoord op het prototype is de HartingBank-huisstijl als eerste doorgevoerd op de nieuw geleverde voertuigen.  

Een extra uitdaging vormde het rebranden van de bestaande voertuigen die nog in de oude huisstijl reden. Voor deze klus haalden de Omnimark-transportpartners alle circa tweehonderd Medux-voertuigen in groepen op – gemiddeld acht per dag. Dat was van belang om de continuïteit van de bedrijfsvoering zo min mogelijk te verstoren. Het verwijderen van de oude huisstijl en het aanbrengen van de nieuwe huisstijl gebeurt door gecertificeerde vakmensen in het Fleet Decoration Center, waardoor de doorlooptijd van het gehele project slechts zes weken bedroeg. 

Een hechte relatie 

Daar is de samenwerking overigens niet mee begonnen. Aanvankelijk zocht Medux naar een ketenpartner die nieuwe voertuigen kon bestickeren en de contacten met importeurs, dealers en inbouwers kon onderhouden. Omnimark werkte daarvoor in het plansysteem van de inbouwer. Op die wijze waren de status, voortgang en transportslag van elk voertuig eenvoudig te volgen. Dit zorgde voor een efficiënt proces. 

Dat verliep naar wens: de relatie werd hechter, er was direct een goede klik en de prijs/kwaliteitverhouding was en is naar tevredenheid. René Hoogakker, mobiliteitsmanager bij Medux: “De ketensamenwerking is heel prettig. Contactmomenten waarbij wij niet nodig zijn, zoals met de schadehersteller, verlopen direct via Omnimark. Afspraak is afspraak. We gaan vaak bij elkaar langs om even bij te praten over onze samenwerking en over wat er speelt in de markt. Momenteel zijn we bijvoorbeeld druk bezig met de vergroening van ons wagenpark. Ook dat willen we via stickers communiceren, zodat onze inspanningen hiervoor duidelijk zichtbaar zijn voor de buitenwereld”. 

 

 

“Afspraak is afspraak, er is veel onderling vertrouwen tussen Medux en Omnimark. Dat is een onmisbare basis voor een goed partnerschap.” 

Meer dan auto’s 

In een veranderende mobiliteitsmarkt moet je soms omdenken. Naast vergroening van het wagenpark, zet Medux daarom ook in op transportfietsen in stedelijke omgevingen. Ook deze worden door Omnimark bestickerd. Medische hulpmiddelen variëren van rolstoelen en bedden tot bijvoorbeeld krukken. Wat niet in een grote auto hoeft, kan dus groener en efficiënter worden bezorgd. De diversiteit van de vervoersmiddelen binnen Medux past goed bij de organisatie, want met fysieke winkels, webshops en aanwezigheid in verzorgingstehuizen en revalidatiecentra is dit een dynamische organisatie. Hoogakker: “We kijken momenteel naar internationale expansie en zijn inmiddels aanwezig in het Verenigd Koninkrijk, een markt die veel op die in Nederland lijkt. Momenteel gaan we richting de 3.000 medewerkers.” 

 

Volgende case: Centric
Bekijk case