Omnimark en TU Delft: hoe een sponsorschap tot innovatie leidt
Het was in 2009 toen de Nuna 5, een gestroomlijnde wagen op zonne-energie, de tweede plaats behaalde tijdens de World Solar Challenge – een race door Australië tussen verschillende internationale teams van studenten. Een mooie prestatie, maar voor ons extra bijzonder. Dit was namelijk de eerste keer dat wij als sponsor dit team van de Technische Universiteit (TU) Delft mochten ondersteunen.
Meer dan bestickering
Het doel van de World Solar Challenge is om zo snel mogelijk een bepaalde afstand af te leggen. Rij je te hard, dan verbruik je te veel energie. Rij je te zacht, dan kan je niet winnen. Een mooie uitdaging voor de geniën van de toekomst – studenten van wereldwijd hoog aangeschreven (technische) universiteiten. Als trotse sponsor stond onze naam op de Nuna 5. We verzorgden de bestickering van het voertuig en kregen daarom ook een plekje voor onze eigen naam. Maar onze betrokkenheid lag dieper. Met de wens om zo zuinig mogelijk, zo snel mogelijk op zonne-energie te rijden kwam het onderwerp luchtweerstand ter sprake. Zo kwamen we samen op het idee om, in plaats van los te produceren opgeplakte sponsorlogo’s, te werken met een full wrap over het volledige voertuig. Eén compleet geprint beeld voor het volledige voertuig met daarin geïntegreerd de sponsorlogo’s. Hierdoor hebben de stickers geen randen meer rondom en is de auto overal even glad. Dat verlaagt de luchtweerstand, zo rekenden de studenten uit. Voor de kenners: het voertuig had de CW-waarde (een eenheid in luchtweerstand) van een zijspiegel. We hebben de wrap geprint, aangebracht en laten spuiten met clearcoat. Onze tegenstanders van universiteiten uit de VS en Japan stonden met open ogen te kijken en voelen hoe we dát hadden gedaan. In latere edities van de race zouden ook andere teams deze werkwijze overnemen.
Toepassing in de Formule 1
Het waren niet alleen andere teams in deze race die voortaan met wraps in plaats van stickers werkten. Zo’n tien jaar later liet Formule 1-renstal McLaren in een documentaire zien dat ook zij inmiddels als eerste Formule 1-team gebruik maakten van full wrapping. Ook hier droeg het bij aan een vermindering van de luchtweerstand. Deze innovatie had ook zijn intrede gedaan in de bekendste tak van motorsport – maar wij waren de eerste. We weten natuurlijk niet of de Nuna 5 daar destijds aan heeft bijgedragen, maar een beetje trots maakt het ons wel. We hadden immers iets ontdekt dat men later ook in de Formule 1 zou gaan toepassen.
Geïnteresseerd in deze innovatie in de Formule 1? Zie hier een korte impressie van F1 TV. F1 wrap
Waarom dit sponsorschap?
De full wrap-innovatie was het resultaat van een bijzondere mix. De slimme, leergierige studenten samen met onze ervaring en vakmanschap bleken een gouden combinatie. Daarom zijn we tot op de dag van vandaag één van de trotse sponsors van inmiddels meerdere teams van de D:DREAM-hall aan de TU-Delft. Dit staat voor ‘Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines’. Het sluit perfect aan bij onze kernwaarden, met name bij de waarden ‘samen’ en ‘innovatie’. En als we onze HR-bril opzetten, geeft het ook een inzicht in de ideeën en acties van jongeren – onze collega’s van de toekomst.
Naast het delen van kennis en middelen, dragen we ook bij aan de teamspirit. We laten de studenten zien dat stickers, logo’s, wraps en kleuren een onderdeel vormen van de identiteit die je uitdraagt. Sinds die eerste keer in 2009 hebben de teams dit meer en meer opgepakt, en werden teamspirit en eenheid steeds zichtbaarder met professionele designs en eigen bedrijfskleding.
Het levert ook ons veel op. Behalve de zichtbaarheid van ons merk is het een grote eer en houdt het ons scherp. De jonge, creatieve geesten van de studenten inspireren ons en geven ons een inkijk in hoe de nieuwe generatie lastige vraagstukken aanpakt. We kijken mee in hun hoofden en proberen uit te voeren wat zij bedenken. Van een compleet in spiegelfolie ingepakte overkapping tot de mede–ontwikkeling van een foliehuid met minder luchtweerstand gebaseerd op de huid van een vleugelrog. Ook hebben de studenten getest of met folie afgedekte sensoren nog goed werken. Deze kennis kunnen wij vervolgens delen met onze eigen opdrachtgevers bij wie zulke vraagstukken spelen.
Impact van AI
Om ook qua visueel design mee te lopen met de laatste innovaties, heeft Team 2023 in het ontwerp van de Nuna XII gebruik gemaakt van AI. Industrieel ontwerper Clément Heinen (alumni TU Delft Hyperloop One) heeft daartoe input getest in het AI-platform Midjourney. Detail: De linker spiermassa van de leeuw oogt vreemd. Ontwerper Clément heeft dit bewust zo gelaten om daarmee het huidige niveau van generatieve transforming manco te laten zien. GPT staat voor Generative Pre-training Transformer. Als Omnimark mochten wij ook op dit front de drive en innovatiedrang van de jonge generatie meemaken.