Vliegtuigbestickering: Omnimark als dé expert van design tot certificering

Het bestickeren van vliegtuigen is een bijzonder en complex vakgebied. In de luchtvaart moet alles voldoen aan strikte regelgeving – ook het aanbrengen van branding op een vliegtuig. Het spuiten van vliegtuigen komt veel voor, maar bestickeren is om veel redenen interessanter en net zo veilig en compliant. Aanbrengen en verwijderen is eenvoudig en snel, wat flexibiliteit biedt. Bovendien is het een stuk voordeliger dan spuiten. Bij Omnimark hebben we het tot een specialisme gemaakt. We zijn niet zomaar een folieleverancier: wij zijn de expert in het bestickeren van vliegtuigen, met volledige kennis van de luchtvaartnormen. 

Een volwaardige, internationale partner 

Omnimark begon ooit met het bestickeren van Transavia-vliegtuigen, zowel van binnen als van buiten. Van binnen gaat het bijvoorbeeld om veiligheidsstickers in het interieur en in technische ruimtes. Bestickering aan de buitenkant is vaak bedoeld voor bijvoorbeeld marketing-uitingen. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een volwaardige partner voor vliegtuigbestickering, met steeds meer internationale opdrachtgevers zoals touroperators en luchtvaartmaatschappijen. Zij vinden het aanbrengen van reclame op vliegtuigen vaak spannend vanwege alle regels, maar die spanning nemen wij weg. Wij kennen de regels en weten hoe we daarmee moeten omgaan. Onze unieke propositie bestaat eruit dat wij bestickering aanbrengen die goed blijft hechten onder extreem lage of hoge temperaturen, en ook weer eenvoudig te verwijderen is. Dit maakt het ideaal voor wisselreclame op de buitenzijde van vliegtuigen, bijvoorbeeld voor het zomerseizoen. 

Alle werkzaamheden uit handen nemen
Of het nu gaat om een tijdelijke marketingcampagne, een rebranding of een seizoensgebonden lease: wij regelen alles. Met een one-stop-shop zijn wij één aanspreekpunt voor ontwerp, productie, applicatie, demontage én compliance. Dat begint bij het brainstormen over een mooi ontwerp dat bijdraagt aan uw marketingdoelen en dat technisch realiseerbaar is. Het eindigt bij een schitterend bestickerd vliegtuig tegen aantrekkelijke condities dat aan alle regelgeving voldoet. Daarbij is de kwaliteit hoog: de bestickering blijft zo’n anderhalf jaar zitten en blijft zowel optisch als technisch in top staat. 

Voor de technische en wettelijke kant werken we samen met partijen die conform Part 21-regelgeving bevoegd zijn om wijzigingen aan vliegtuigen goed te keuren. Zij maken berekeningen, beoordelen veiligheidsimpact en geven officiële goedkeuring voor modificaties. Ook trekken we wereldwijd samen op met gecertificeerde onderhoudsbedrijven. Hierdoor kunnen we de bestickering gewoon in de hangar, tijdens regulier onderhoud, uitvoeren. Met eigen monteurs en folie uit onze eigen printers! 

Kostenbesparend 

Stilstand van een vliegtuig kost tienduizenden euro’s per dag. Het aanbrengen van bestickering verloopt veel sneller dan spuiten, waardoor ook uw indirecte kosten laag blijven. Kleden wij een groot toestel aan, dan zijn we op de luchthaven aanwezig met tientallen monteurs en verzorgen we de bestickering varierend van binnen een dagdeel tot twee dagen, afhankelijk van de complexiteit. Dreigt er uitloop, dan schalen we verder op met het aantal medewerkers.  

Vanuit deze aanpak bieden wij abonnementen om jaarlijks de aankleding van uw vloot aan te passen aan de marketingcampagnes die op dat moment lopen. Zo zijn de toestellen actueel bestickerd en blijft de kwaliteit hoog 

Waarom kiezen voor bestickeren in plaats van spuiten? 

  • Voordelig: de kosten bedragen slechts een fractie van een reguliere spuitbeurt. 
  • Snel: spuiten neemt zo’n twee weken in beslag, bestickeren één tot twee dagen. 
  • Het gebruik van folie is veel duurzamer dan spuiten. 
  • Flexibel, want bestickering is eenvoudig aan te passen of te verwijderen. Dit is ideaal voor campagnes of shortlease. 
  • Het aanbrengen kan in vrijwel elke hangar tijdens onderhoud, zodat de stilstand beperkt blijft. 

Voor ons is luchtvaart geen bijzaak, maar een specialisme. Met sterke partners als folieleverancier 3M en een dedicated accountmanager voor aviation, leveren wij complete en betrouwbare oplossingen die voldoen aan alle eisen en bovenal: die schitterende resultaten opleveren. Kijk maar eens naar het door Henk Schiffmacher ontworpen tattoo-vliegtuig van Corendon dat wij begin 2025 opleverden (zie ook onderstaande video).  

 

Volgende case: Luxe autodelen in communities met Vloto
Bekijk case