Groot, groter, grootst: de aankleding van Transavia-vliegtuigen

Transavia is een unieke organisatie omdat het altijd 100% Nederlands is geweest. Deze luchtvaartmaatschappij werkt zo efficiënt mogelijk en durft daarin lef te tonen. Dit doen zij bijvoorbeeld door een grote hoeveelheid aan wereldwijde partners bij wie ze onderdelen, service en kennis inkopen. Eén van deze partners is Omnimark. Voor Transavia verzorgen wij de bestickering van vliegtuigen: van de kleinste waarschuwingsstickers binnenin tot de volledige aankleding van de buitenkant van toestellen. 

Veiligheid boven alles 

Rond 2013 startte Omnimark met het bestickeren van de buitenkant van Transavia-vliegtuigen. Omdat dit naar grote tevredenheid verliep en onze materialen en diensten over de benodigde documenten beschikken, mogen wij sinds enkele jaren ook de kleine stickers binnen het vliegtuig leveren. Waar de toenmalige leverancier niet meer kon voldoen aan de strenge certificering, doet Omnimark dit wel. Stickers aan de binnenkant variëren van instructiestickers voor vliegtuigmonteurs tot informatie- en veiligheidsstickers voor passagiers, bijvoorbeeld op de onderkant van een klaptafeltje.  

Vliegtuigbestickering luistert nauw, omdat er veel veiligheidseisen gelden. Om een toestel dat op grote hoogte door de lucht vliegt aan te kleden, zijn er verschillende certificeringen benodigd. Zelfs de inkt moet voldoen aan eisen, en uiteraard moet ook het monterend personeel goed getraind zijn. Vliegtuigen, en dus ook de stickers, worden blootgesteld aan temperaturen tussen de -60 en +30 graden Celsius en moeten dit goed kunnen doorstaan, zowel qua veiligheid als toonbaarheid. Door een fijne en nauwe samenwerking met de engineering-afdeling, weten wij waar we stickers wel en niet mogen plakken. Denk hierbij aan de neus of plekken waar sensoren zitten. Ook de motor mag maar beperkt bestickerd worden. 

 

Omnimark heeft zich door de jaren heen steeds bekwamer gemaakt in het bestickeren van vliegtuigen. Zo produceren wij zelf de technische marking- en interieurstickers, waar dit voorheen nog door een externe partner werd gedaan. Ook het printen wordt steeds moderner, zo hebben wij jaren geleden de stap gemaakt van zeefdruk naar digitale print. 

 

 

Aanbrengen én verwijderen

Aanbrengen én verwijderen 

Het leuke aan werken met vliegtuigen is dat je in hangars komt waar grote toestellen op je staan te wachten. Waar je om auto’s rustig heen loopt of even een paneel demonteert, is een vliegtuig uiteraard gigantisch. Vaak betreft het dan niet alleen het aanbrengen van nieuwe stickers, maar ook het verwijderen eerder aangebrachte stickers aan het eind van het seizoen. Het is in de luchtvaart namelijk gebruikelijk dat reisorganisaties hun eigen bestickering aanbrengen op – in dit geval – toestellen van Transavia of dat Transavia toestellen inhuurt in het hoogseizoen. Deze stickers moeten er ook een keer af worden gehaald. Omdat de stickers groot van omvang zijn en onder de meest extreme omstandigheden moeten blijven zitten, is het verwijderen een complexe klus. Ook de opgelopen uv-straling zorgt voor extra uitdaging. Dankzij onze jarenlange Transavia-ervaring weten we hoe we hiermee moeten omgaan. 

 

Omnimark heeft zich door de jaren heen steeds bekwamer gemaakt in het bestickeren van vliegtuigen. Zo produceren wij zelf de technische marking- en interieurstickers, waar dit voorheen nog door een externe partner werd gedaan. Ook het printen wordt steeds moderner, zo hebben wij jaren geleden de stap gemaakt van zeefdruk naar digitale print. 

Een prettige samenwerking 

Transavia en Omnimark hebben veel overleg over hoe de kwaliteit van het product en de samenwerking nóg beter kan. Zo hebben we samen het materiaal verder verbeterd, waardoor verwijderen soepeler gaat. Met de engineering-afdeling van Transavia is veel contact, zodat duidelijk is waar en hoe een bepaald type vliegtuig bestickerd kan worden en welke kansen en beperkingen er zijn. Het bijzondere partnerschap heeft naast de bestickering van vliegtuigen ook geleid tot het aankleden van enkele bedrijfsauto’s van Transavia en opdrachten op het hoofdkantoor. Flexibiliteit wordt op alle facetten van ons werk herkend, zo kan Transavia geplande stickerdata verschuiven als dat nodig is. Daarnaast profiteert deze opdrachtgever van ons goed geïnstrueerde personeel dat in de hangar werkt, omdat er uit de jaarlijkse veiligheidsaudit altijd een positief resultaat komt als het gaat om opleidingen, procedures en materiaal. 

 

Een GOL-toestel in Transavia-bestickering. Foto: Koos van der Heijden 

Volgende case: Randstad
Bekijk case