TBI: bouwen aan Nederland met 21 ondernemingen

Je ziet ze overal, de groen-paarse bedrijfswagens van TBI. Met 21 ondernemingen in Nederland houden ze menig bouwplaats draaiende. Omnimark draagt daar zijn steentje aan bij door de huisstijl op een uniforme wijze aan te brengen, zodat de voertuigen goed herkenbaar de weg op gaan. Maar wat zijn precies de drijfveren van TBI en hoe verloopt de samenwerking met Omnimark? We spraken met twee bevlogen medewerkers over verleden, heden en toekomst. 

Een totaal wagenpark van 4.000 voertuigen 

“TBI is met 21 ondernemingen actief in techniek, bouw en infra”, zo vertelt hoofd communicatie TBI Holdings Audrey van Reijswoud. “Iedere onderneming heeft een eigen naam. Dit maakt het belang van uniformiteit en huisstijl heel groot, want mensen moeten kunnen zien dat het om een TBI-onderneming gaat. We gebruiken daarvoor het bekende groen-paars, ons herkenningspunt op de weg en bouwplaats.” Paul Hijstek, fleetmanager TBI Holdings, vult haar aan: “driekwart van ons bestickerde wagenpark rijdt rond in deze herkenbare kleuren. Er zijn ook enkele ondernemingen die hun eigen huisstijl en kleuren voeren. Het gaat in totaal om 600 bestickerde bestelwagens en 550 bestickerde personenwagens op een totaal wagenpark van 4.000 voertuigen.” 

Groot maatschappelijk hart

Binnen het TBI-wagenpark wordt het aandeel elektrisch aangedreven voertuigen steeds groter. Dat is geen toeval, zo vertelt Audrey. “Wij zijn de bouwer met een groot maatschappelijk hart. Onze aandeelhouder is Stichting TBI, die streeft naar continuïteit op de lange termijn voor zowel bedrijf als maatschappij. Dat doen we niet alleen in onze eigen werkzaamheden, maar ook door terug te geven. Zo stimuleren we met het het TBI Praktijkfonds initiatieven om de bouw onder de aandacht te brengen bij de jeugd en zij-instromers. Met het TBI Studiefonds geven we de kinderen van onze vaste medewerkers een bijdrage in hun studiekosten en met de TBI Klimaattrein stellen we middelen beschikbaar voor partijen die CO2-reductie kunnen realiseren in onze sector. Hiermee dragen we bij aan het versnellen op weg naar de klimaatdoelstellingen van Parijs.” 

Elektrisch aangedreven voertuigen binnen TBI zijn dus ook een bewuste maatschappelijke keuze. Denk hierbij aan de recent in gebruik genomen Volkswagen ID.Buzz-en. Paul: “met de door Omnimark aangebrachte huisstijl is het niet alleen een duurzame, maar ook een mooie toevoeging aan ons wagenpark. Die opdracht is Omnimark wel toevertrouwd, want toen ik negen jaar geleden in deze functie begon, werd er al samengewerkt.” 

Turn-key oplevering 

Met 4.000 voertuigen is het beheren van het wagenpark een belangrijke aangelegenheid. De leasemaatschappij verzorgt hierin veel werkzaamheden en de inbouwer van de voertuigen coördineert het turn-key opleveren, want inhoudt dat een voertuig klaar voor gebruik is bij levering – inclusief inbouw en bestickering. “Door deze belangrijke rollen voor leasemaatschappij en inbouwer, word ik ontzorgd. Omnimark stelt zich daarin als een proactieve ketenpartner op. De contacten met Omnimark zijn dan ook vooral op strategisch en tactisch niveau. En als er iets is, bijvoorbeeld een vraagstuk omtrent garantie, dan wordt dat altijd probleemloos en snel opgelost. Omnimark overlegt goed, geeft terugkoppeling en handelt vanuit een lange termijnrelatie.” 

TBI als voorloper

Sommige organisaties laten hun voertuig spuiten in de bedrijfskleuren en brengen daarop stickers aan. TBI heeft er echter al lang geleden, destijds als één van de eerste partijen in de markt, gekozen voor het laten wrappen van het volledige voertuig indien af-fabriek TBI-groen niet leverbaar is. Dit betekent dat de groene basiskleur door middel van folie op de lak wordt aangebracht, en dat een voertuig aan het einde van de gebruiksduur dus wordt ontstickerd. Het voertuig is zo niet meer als ex-TBI-voertuig herkenbaar en heeft vaak een hogere restwaarde bij verkoop. Naast deze lagere TCO zorgt het voor flexibiliteit bij uitbreiding van het wagenpark, want ook shortleasevoertuigen kunnen zo snel in de juiste huisstijl worden opgeleverd. Het zorgt bovendien voor een eenduidige werkwijze bij schadeherstel. En minstens zo belangrijk: het is duurzamer, want een voertuig hoeft niet na levering en eventueel bij inname opnieuw gespoten te worden, waarbij veel chemicaliën zouden vrijkomen. De folie wordt via een separate afvalstroom verwerkt.  Bij Omnimark zien we dat de trend naar wrapping zich steeds duidelijker aftekent, ook bij vrachtwagens. 

Modernisering 

In 2021 vond een moderniseringsslag plaats op de groen-paarse huisstijl. “Het zat tussen een complete rebranding en een bescheiden aanpassing in”, legt Audrey uit. “Ondernemingen kregen binnen het kleurenpalet van TBI meer vrijheid, want iedere onderneming heeft een eigen doelgroep en markt. Binnen de kaders van de huisstijl moeten zij hun eigen verhaal kunnen vertellen. Omnimark heeft dat begeleid en groeide echt in die rol, we zien daarin een professionaliseringsslag. Vroeger was de coördinatie niet altijd centraal, wat een risico is bij complexe organisaties als TBI. Ik hoop dat deze trend doorzet en Omnimark ons ook kan helpen bij het verder verduurzamen van onze bedrijfsvoering. Dat is een ontwikkeling waar we blijvend aandacht voor moeten hebben, want woningnood, stikstof en duurzaamheidsdoelstellingen zijn thema’s waar wij dagelijks mee te maken hebben in ons werk. Dat uit zich in de manier waarop we bouwen, maar ook in hoe we onze bouwplaatsen en (kantoor)locaties bereiken. We zitten op meer dan vijftig plekken door heel Nederland en zoeken altijd naar nieuwe mogelijkheden om daar heen te reizen – bijvoorbeeld met elektrische auto’s en misschien zelfs met andere soorten voertuigen voor binnensteden. Ook maken we veel gebruik van het openbaar vervoer.” 

Wij wensen TBI succes bij hun werkzaamheden én maatschappelijke missie, en staan hen in de toekomst graag bij voor het verder ontwikkelen van duurzaamheid, uniformiteit en een indrukwekkend, groen wagenpark – letterlijk en figuurlijk. 

Volgende case: Railcolor Design
Bekijk case