Een veelzijdig partnerschap met Randstad

Een veelzijdig partnerschap met Randstad

 

Randstad en Omnimark kennen een lange geschiedenis waarin innovatie en creativiteit altijd voorop staan. De meest in het oog springende projecten zijn de grote afbeeldingen op het Randstad-hoofdkantoor in Diemen: een mooi voorbeeld van succesvolle Estatemarking. 

 

Wim Vos is Global Design Manager bij Randstad. Vanuit deze rol is hij verantwoordelijk voor het design van alle Randstad-uitingen. In de relatie met Omnimark houdt dit in dat hij een ontwerp en een boodschap verzorgt. Omnimark vertaalt dit naar een concreet beeld op folie voor op het hoofdkantoor, maar ook voor uitingen in andere Randstad-vestigingen en op voertuigen. Dat maakt Randstad een goed voorbeeld van een opdrachtgever waarbij we onze verschillende expertises laten samenkomen. 

 

Een lange samenwerking 

Wim legt uit hoe lang Randstad en Omnimark al samenwerken. “Zo’n twintig jaar geleden wilden we de aanwezigheid van onze locaties door het hele land meer benutten. We hadden destijds zo’n driehonderd verschillende vestigingen en zochten naar een manier om gericht meer kandidaten voor Randstad te werven. Hwie-Yang, de broer van de huidige Omnimark-eigenaar, heeft toen hoogstpersoonlijk de ramen op alle locaties ingemeten en gefotografeerd. Op basis daarvan maakte hij een stijlgids met tekeningen van alle vestigingen met de ramen en formaten daarvan. Hierdoor konden we voor iedere nieuwe actie of campagne de ramen op maat laten bestickeren, bijvoorbeeld voor vakantiewerk. Het was een monnikenwerk om dit in te meten, maar alles ging goed. Het moest aan de binnenkant geplakt worden, wat destijds een vrij unieke methode was.” 

 

De kroon op onze samenwerking 

Er volgden meer opdrachten. In het hoofdkantoor bracht Omnimark doorkijkfolie aan: hierdoor kan je wel vanuit een ruimte naar buiten kijken, maar niet naar binnen. Ook dit was toendertijd een nieuw en innovatief fenomeen, nu zie je het op veel plaatsen. In deze tijd heeft Omnimark ook diverse vestigingsauto’s van Randstad van belettering voorzien en een speciale campagne bus bestickerd rond het thema Jeugd op zoek. 

Gedurende deze samenwerking besloot Randstad het 12 verdiepingen tellende hoofdkantoor, dat naast een doorgaande weg in Diemen staat, als communicatiemiddel in te zetten. Wim Vos: “We dachten: we hebben een groot pand met veel ruimte. Dat kunnen we gebruiken als een billboard, terwijl het goedkoper is dan het huren van een billboard.” Met een bestickering van 12 x 33 meter was dit de kroon op de samenwerking. Het was een complexe klus en een sterk staaltje Estatemarking. Het folie en de lijm moesten sterk genoeg zijn om in weer en wind te blijven zitten, maar mochten na verwijdering enkele maanden later uiteraard geen sporen of schade achterlaten. “Onze collega’s waren bezorgd of de ramen in hun kamer nog wel voldoende licht doorlieten. Dat bleek nog prima in orde te zijn, zeker nadat we in 2017 de muurtjes tussen de verschillende kamers verwijderden. Bovendien zijn het tijdelijke campagnes, de bestickering wordt na een aantal maanden weer verwijderd en Omnimark neemt onze feedback mee bij het aanbrengen van nieuwe folies wanneer we weer een campagne draaien. Een voorbeeld is dat we samen hebben geëxperimenteerd met verschillende soorten folie, waarbij de ‘doorkijkgaatjes’ groter of juist kleiner waren. 

Aanbrengen vanuit een glazenwassersbakje 

Het aanbrengen verliep goed en het resultaat mocht er zijn. De lichtechtheid was uitstekend en de bestickering bleef gedurende de afgesproken periode goed zitten. Toch was het nog best een spannend project. “De mensen van Omnimark moesten tijdens het aanbrengen soms behoorlijk improviseren. Ons kantoor is hoog en heeft een ‘bakje’ van waaruit de glazenwassers hun werk doen. Vanuit dit bakje werd er ook bestickerd. Als het begon te waaien, moest men stoppen. Het is millimeterwerk en je wilt niet dat de wind de kwaliteit gaat beïnvloeden. Daarnaast kan je vanuit zo’n bakje niet af en toe afstand nemen om de voortgang te bekijken. Het waren allemaal vierkantjes die als een puzzel in elkaar gelegd moesten worden.” 

Passie voor grafische vormgeving 

Gevraagd naar de samenwerking, geeft Wim Vos aan dat de betrokkenheid hem het meeste is bijgebleven. “Het management kijkt altijd op de voor- of achtergrond mee. Je merkt hun passie voor grafische vormgeving, ze houden van design en van sterke merken en logo’s. Daarin denken ze ook graag mee. En de kwaliteit is altijd goed geweest, of het nou om een auto gaat of om de gevel van ons hoofdkantoor.” 

Geen leveranciers maar partners 

De prettige samenwerking is wederzijds en dat heeft een reden. “Als Randstad zijn we altijd op zoek naar lange relaties met onze opdrachtgevers. Dat zoeken we ook in onze leveranciers, die we trouwens liever ‘partners’ noemen. Hoe langer en beter je elkaar kent, hoe beter je elkaar van dienst kunt zijn en samen successen boekt. Onze partners zijn medebepalend voor ons succes, zoals wij dat ook voor onze opdrachtgevers zijn. Omnimark draagt eraan bij dat wij Randstad kunnen neerzetten als de organisatie die we zijn: een kwalitatief sterk bedrijf dat het juiste personeel levert. Eigenlijk zijn we op een positieve manier afhankelijk van elkaar.” 

Volgende case: Athlon
Bekijk case