Meegroeien met het ambitieuze Qbuzz

Al jarenlang werkt Qbuzz aan een positieve reizigersbeleving in het openbaar vervoer. Een ervaring waarbij je meer krijgt dan je verwacht als je een bus-, tram- of treinrit maakt. Qbuzz werd in 2023 door hun reizigers met een 7,9 beoordeeld en als partner is Omnimark hier uiteraard trots op. Pascal van Kouwen, Salesmanager bij Qbuzz, vertelt over voertuigen en de bestickering hiervan en Qbuzz’s duurzame toekomstambities.
Een onderscheidende aanpak
Qbuzz probeert het beter te doen dan de rest, zo legt Pascal uit. “Onze aanpak is anders. Dat zit hem in de gastvrije benadering vanuit chauffeurs, maar ook bijvoorbeeld in hoe schoon onze bussen zijn en hoe punctueel we rijden. We zijn één van de jongste partijen in het ov-landschap en proberen ons daarin echt te onderscheiden”. Gezien de beoordelingen van reizigers en een aantal recent gewonnen concessies, lijkt dat goed te lukken. Qbuzz gaat dan ook de concurrentie met de auto aan en daar ligt de belangrijkste taak voor Pascal. “Ik draag de propositie uit waarbij we bedrijven stimuleren om hun medewerkers uit de auto, in de bus te krijgen. Dat loopt erg goed en met de gestage uitbreiding van ons verzorgingsgebied wordt dat steeds interessanter.”
De juiste tools
De rol van Pascal is breed, want hij is naast zijn commerciële functie nu zo’n driekwart jaar de contactpersoon voor Omnimark vanuit Qbuzz. “Qbuzz en Omnimark zijn al sinds 2011 partners. Hoewel ik pas relatief kort geleden betrokken raakte bij deze samenwerking, voelt het alsof ik het al jaren doe. Omnimark is een heel degelijke partij en denkt goed mee. Ze hebben oprechte aandacht voor ons en beschikken over de juiste tools.” Met deze tools doelt hij bijvoorbeeld op Omnilink, waar je eenvoudig online een schade meldt en Omnimark daardoor exact weet welke stickers voor welke panelen benodigd zijn. “Je klikt het paneel aan en de rest gebeurt vanzelf bij de schadehersteller op locatie, dat is ideaal”. Want schadeherstel is uiteraard zo nu en dan noodzakelijk. “De bussen rijden de hele dag en komen ook in stedelijke omgevingen of dorpskernen. Dan zit een schade in een klein hoekje.”
Qbuzz werkt samen met specialistische schadeherstellers, want een bus breng je niet zomaar bij ieder schadeherstelbedrijf. Bij bussen heb je bovendien te maken met huisstijl, lettertype, lettergrootte en kleuren. “Onze schadeherstellers zijn erg vakkundig, maar het komt wel eens voor dat ze zonder Omnimark te betrekken een lokale bestickeraar inhuren. Dan zien we direct het verschil in kwaliteit tussen Omnimark, die over de juiste gegevens en materialen beschikt, en die lokale partij.”
Communicatie als belangrijkste factor
Naast het exterieur van de bussen, verzorgt Omnimark ook functionele bestickering aan de binnenzijde. Vanuit een intern stijlboek zijn er stickers voor bijvoorbeeld routeinformatie, huisregels, invalideplaatsen, enzovoort. Eigenlijk alles wat je in een bus kunt tegenkomen aan tekst en beeld. Omnimarks ervaring in de openbaar vervoerbranche komt hier duidelijk naar voren. “Er wordt goed meegedacht, ook over de stickers in het interieur van de bussen. We hebben vaak contact met elkaar en ik kom regelmatig op locatie in Weesp voor overleg of om de werkzaamheden te bekijken. Dat verloopt heel prettig, daarom zou ik Omnimark zeker aanbevelen.” Communicatie is de belangrijkste factor in een succesvolle relatie, zo geeft Pascal aan. En het blijft mensenwerk, dus er kan in de praktijk heus wel eens een foutje gemaakt worden. Maar wat ik dan belangrijk vind, is hoe je er mee omgaat. Dat doet Omnimark uitstekend, want zaken worden altijd adequaat opgelost.”
Langdurige kwaliteit
Gevraagd naar het belang van kwaliteit, is Pascal duidelijk. “Onze huisstijl moet jarenlang mee kunnen gaan. Hoe langer, hoe beter en dus vooral ook zonder verkleuring onder invloed van UV-licht. De duur van een concessie, de periode waarin wij het vervoer in een regio mogen doen, beslaat al snel zo’n tien jaar. Daarom laten we ons goed adviseren over het te gebruiken materiaal. Soms gebruiken we ook wel eens ander materiaal, bijvoorbeeld als er een promotionele actie is van enkele maanden. In de regio Zuid-Holland-Noord komen bijvoorbeeld enkele bussen te rijden met promotie voor de Keukenhof. Zulke acties zijn heel mooi om te zien.”
Samenwerken met ambitieuze deadlines
Qbuzz wil blijven groeien in Nederland. “Eind 2024 beginnen we te rijden in Friesland en Zuid-Holland-Noord, dus er is veel werk aan de winkel. De bussen moeten besteld worden en bedrijfsklaar worden gemaakt. Bestickering is daarvan uiteraard een belangrijk onderdeel. Het is heel fijn dat Omnimark meedenkt en -werkt om ons te helpen bij het realiseren van korte doorlooptijden en het halen van strakke deadlines. Een kwalitatief hoogstaand resultaat moet ook onder tijdsdruk behaald worden en ik weet dat Omnimark dat aankan.”
Een duurzame toekomst
Daarnaast is het onze ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. Alle bussen zijn dan uitstootvrij en ook op ons kantoor zijn we druk bezig met verduurzaming. We rijden vooral elektrisch, maar in Groningen hebben we ook waterstofbussen rijden. Daar beschikken we over een eigen waterstoftankstation. Op een zeker moment was dat zelfs de grootste van Europa. Dat is hoe we onze toekomst zien: gestage groei en verduurzaming”