Hoe veiligheid en duurzaamheid samenkomen bij ANWB
Veel mensen kennen ANWB van de Wegenwacht en de bekende ANWB-winkels. Maar hun werkzaamheden reiken verder. Denk aan het beheer van traumahelikopters, reizen en hulpverlening in het buitenland. Al tientallen jaren zijn ANWB en Omnimark met elkaar verbonden en hebben we elkaar zien groeien en verduurzamen.
Deze groei en verduurzaming brengen kansen en uitdagingen met zich mee op allerlei vlakken. Zo zijn we de afgelopen jaren van bestickeren naar wrappen gegaan. Veel elektrische ANWB-auto’s zijn niet meer standaard leverbaar in het bekende geel. Deze worden dan in een courante kleur (bijvoorbeeld wit) geleverd en volledig ANWB–geel gewrapt, waar voorheen alleen bestickering en veiligheidsmarkering op een gele auto werd geplakt. Dit zorgt voor een extra verantwoordelijkheid aan de zijde van Omnimark. We nemen die verantwoordelijkheid serieus, zo hebben we bij het wrappen van de elektrische Volkswagen ID. Buzz op een innovatieve wijze de folie moeten printen en door een computer laten uitsnijden om de ingewikkelde voorbumper geel te maken. Ook hebben we procedures ingericht om schadeherstel met gele wrapfolie aan de carrosserie snel te kunnen verhelpen. Moet er een paneel worden vervangen, dan leveren we binnen 24 uur omdat we de stickeronderdelen op voorraad hebben. Foliemontage vindt dan plaats bij de schadehersteller en samen zorgen wij ervoor dat een voertuig zo snel mogelijk weer de weg op kan. Zonder volledige huisstijl mag een voertuig de weg niet op vanwege de veiligheid.
Een voorbeeld voor zusterorganisaties
Buitenlandse zusterorganisaties volgen de innovatieve werkwijze van ANWB met belangstelling. ANWB loopt namelijk voorop in zaken als kwaliteit van de dienstverlening en duurzaamheid – iets wat je terugziet in de vele elektrische voertuigen. Ook op het gebied van veiligheid is ANWB vooruitstrevend. Deze veiligheid is een groot goed, want wegenwachten werken midden in het verkeer en soms op binnenwegen en langs snelwegen. Het is dan letterlijk van levensbelang om goed zichtbaar te zijn. Daarom dragen we met veel aandacht zorg voor de veiligheidsmarkering. Op een zodanige manier, dat deze markering in alle weersomstandigheden goed zichtbaar blijft. Ook op de lange termijn, want een gemiddelde ANWB-auto blijft acht à negen jaar in gebruik. Het huidige ontwerp is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Omnimark en verschillende disciplines binnen ANWB en overheidsinstanties. Het resultaat is een herkenbaar, uniform en mooi wagenpark waarop jaarlijks een zichtbaarheidstest plaatsvindt.
Flexibiliteit is belangrijk
ANWB bestelt voertuigen centraal in grotere aantallen. Er is een aantal piekmomenten waarop deze voertuigen worden uitgeleverd en dit vraagt om flexibiliteit aan onze zijde om mee te denken in de planning. Korte lijnen in de communicatie zijn dan belangrijk. Contact houden met de klant, maar ook met ketenpartners als de leasemaatschappij, importeur en de inbouwer.
Verder verduurzamen in de toekomst
Zoals aangegeven, is duurzaamheid het sleutelwoord binnen ANWB. Voor een bijdrage aan een betere wereld, maar ook vanwege de maatschappelijke voorbeeldfunctie die ANWB als vereniging heeft. De elektrificatie is al ingezet met diverse elektrische Volkswagens en enkele auto’s op waterstof. Deze nieuwe typen voertuigen krijgen ook een aangepaste uitstraling / belettering. Verder signaleren wij innovaties binnen of buiten ons vakgebied, zo houden we elkaar scherp.
Een ontwikkeling die ANWB en Omnimark voor de toekomst voorzien Is het blijvend belang van flexibiliteit. Omdat we in een instabiele markt zitten met supply chain-vraagstukken, moeten er tijdig besluiten worden genomen. Besluiten over het bestellen van voertuigen, het op voorraad hebben van stickers en het aannemen en behouden van goed personeel. Dit zijn zaken die ANWB en Omnimark met elkaar gemeen hebben.