Heineken

De gok op billboards en abri’s voor Heineken 

In de jaren ’90 werden de billboards en abri’s in groot Amsterdam door Mediamax geëxploiteerd. Het waren tijden waarin reclames voor tabak en alcohol nog alledaags waren in het straatbeeld. Aan het hoofd van het Heineken-concern stond destijds Alfred ‘Freddy’ Heineken. Het was in de markt bekend dat Heineken twijfelde over de inzet van billboards en abri’s. Het reclamebureau van Heineken en Mediamax vonden dit een gemiste kans. Zij wilden Heineken op een speelse manier overhalen en namen daarbij een gok. 

Een race tegen de klok 

Mediamax liet in de periode rond Sinterklaas honderden billboards in groot Amsterdam bedrukken met een afbeelding van twee proostende bierglazen. Een mooie achtergrond en een smakelijke schuimkraag maakten het een sfeervol geheel, zeker in die tijd van het jaar. De proostende glazen waren blanco, er stond dus geen logo op. Daarmee was het op dat moment eigenlijk geen specifieke advertentie voor een bedrijf, maar bedoeld als knipoog naar Heineken. 

Die Sinterklaasavond kregen we bij Omnimark een telefoontje. Alfred Heineken had de billboards opgemerkt en wilde hier Heineken-logo’s op hebben. De gok van het reclamebureau en Mediamax had goed uitgepakt. 

Het telefoontje was het startsein van een marathon voor Omnimark. Omdat Heineken dat weekend nog alle blanco glazen in de afbeeldingen met een Heineken-logo bedrukt wilde hebben, moesten we direct aan de slag. Het was donderdagavond en veel collega’s vierden Sinterklaas met hun gezinnen. Toch waren verschillende collega’s bereid om terug te komen en te beginnen met het ontwikkelen van de stickers. Deze moesten in vier kleuren worden gezeefdrukt en daarna uitgesneden en voorbereid worden. Er was nog een extra uitdaging: van het reclamebureau ontvingen wij weliswaar een lijst van alle billboards in de stad,  maar zonder locatie waar de bierglazen-billboards waren geplaatst. Daarom produceerden wij 350 stickers, in de hoop dat dit voldoende was. Omnimark-eigenaar Hwie-Bing Kwee bezocht die nacht en de volgende dag alle locaties en noteerde waar een bierglazen-afbeelding hing. Het was een race tegen de klok. 

Missie geslaagd 

Met een lijst van locaties en 350 stickers paraat trommelden wij een groep studenten op, met wie we op zaterdagochtend bij Café Wildschut aan het Roelof Hartplein afspraken. Daar splitsten wij ons op in vijf teams. Ieder team had een auto, een ladder en tassen vol stickers. Op zondag waren alle afbeeldingen van proostende bierglazen voorzien van Heineken-logo’s. Maandagochtend konden wij het reclamebureau melden dat de missie was geslaagd. Zij lichtten Alfred Heineken in over het succes. Die middag werd er als bedankje een grote lading Heineken-bier bezorgd op ons kantoor. Wij hadden wel een idee wie daar voor had gezorgd…