Het aankleden van trams is topsport
Onze twaalf provincies hebben veel verschillende verantwoordelijkheden. Eén daarvan is het verlenen van openbaar vervoer-concessies. In de provincie Utrecht beheert Utrecht Openbaar Vervoer (U-OV) bus- en tramlijnen, de provincie houdt hierop toezicht en faciliteert de trams.
Een veelzijdig partnerschap
De relatie tussen Provincie Utrecht en Omnimark gaat al lang terug: zo’n vijftien jaar. Begonnen met trams, zijn onze werkzaamheden in de loop van de tijd flink uitgebreid naar bussen, auto’s, vrachtwagens en het interieur van voertuigen – allemaal binnen Provincie Utrecht. Ook verzorgen wij de bestickering van de jaarlijkse kersttram, een feestelijke verschijning tijdens de donkere dagen.
“Uniformiteit is enorm belangrijk”, legt Van de Groep uit. “Alle trams moeten hetzelfde zijn met de stickers op de juiste positie. Bestickering mag niet scheef zitten, want het moet dertig jaar kunnen blijven zitten. Daarom moeten de kwaliteit van sticker en lijmlaag uitstekend zijn. Het mag geen schade opleveren bij het verwijderen. Eigenlijk is het topsport.” Wij zorgen ook voor het vervangen van stickers, maar dat gebeurt vrijwel alleen als er schade is gereden. Dat is met 54 trams die soms wel 20 uur per dag door een drukke stad rijden niet altijd te voorkomen.
Van buiten naar binnen
Dat het bestickeren van trams een compleet andere tak van sport is dan bijvoorbeeld bij bedrijfsauto’s, blijkt uit de vele stickers die je in de tram aantreft. Ook deze verzorgt Omnimark. Denk aan (route)informatiestickers, waarschuwingsstickers, bestickering die een invalideplek aangeeft en huisregels. Tijdens de coronatijd moesten er stickers worden geplakt die aanwijzingen geven over het houden van afstand. Veel van deze stickers zitten op de vloer van de tram, waar dagelijks duizenden mensen overheen lopen. Van de Groep: “Die vloerstickers zijn van een geweldige kwaliteit, als er één beschadigd zou zijn geraakt dan is het al veel. De folie heeft zich heel goed gehouden nadat er maandenlang mensen met natte schoenen vol met zand en straatvuil overheen zijn gelopen. Daardoor werd ik echt positief verrast.”
Maar ook aan de buitenkant van de trams gaat de bestickering verder dan logo’s en huisstijlmarking. Zo zijn de toegangsdeuren van de tram met een gele sticker optisch smaller gemaakt. “Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen een smallere wachtrij vormen als een doorgang smal is. Hierdoor verloopt het proces van in- en uitstappen beter. Het bestickeren van de glazen deuren is een delicate klus, maar de uitvoering ging prima.”
Van alle markten thuis
Van de Groep is blij met de contacten tussen Provincie Utrecht en Omnimark. “De accountmanager komt regelmatig langs en als ik iets nodig heb, dan kan ik ze altijd bellen. Afhankelijk van de aard van de vraag, heb ik soms binnen een dag al de benodigde (vervangende) stickers bij de hand. Verzoeken worden snel en goed opgelost, mijn contactpersonen staan altijd voor me klaar.” Dat geldt niet alleen voor trams, want wij bestickeren ook de dienstauto’s van Provincie Utrecht. “Een tijdje geleden moest een Volkswagen up! worden bestickerd. Ik heb het ontwerp van onze huisstijl voor een Volkswagen Caddy gedeeld, en Omnimark maakte een voorstel dat op de up! paste. Dat sloot goed aan bij de uniformiteit die wij willen uitstralen. Ze zijn van alle markten thuis en hebben veel expertise. Ook doen ze hun werk zelfstandig, we kunnen ze vol vertrouwen aan de slag laten gaan.”
Een mooie toekomst in het verschiet
Hoe de toekomst eruitziet weet niemand, maar er is wel een duidelijke wens: het volledig wrappen van trams. Nu worden trams in een kleur gespoten en daarna bestickerd. Verf spuiten is ongezond en niet duurzaam, wrappen is bovendien veiliger. “Onze spuitcabine is 45 meter lang, dat kost veel energie om op te warmen. Er zijn duurzamere en efficiëntere toepassingen voor die ruimte. Dat is een stap die wij in de toekomst willen maken. Daarnaast komen er weer nieuwe typen trams én wellicht nieuwe lijnen aan, met een nieuwe belettering.”