Veiligheid voorop: Omnimark als Waternet-partner

De meeste Waternet-voertuigen zijn personenauto’s en bedrijfsbussen. Voor Waternet is het belangrijk dat voertuigen turn-key worden opgeleverd. Dit houdt in dat we samen met de importeur, dealer en inbouwer een keten doorlopen waarbij een voertuig van ‘standaard’ naar een ‘maatpak’ wordt gebracht. Met alle zaken die nodig zijn om medewerkers hun werk veilig, goed en herkenbaar te kunnen laten werken.

Wraps en veiligheidsmarkering

Waternet verzorgt alles wat met water te maken heeft: van drinkwater tot oppervlaktewater en afvalwater. Ook het onderhoud aan bijvoorbeeld sluizen en bruggen behoort tot hun werkzaamheden. Het werk wordt steeds diverser, omdat het Waternet-verzorgingsgebied in de afgelopen jaren groter is geworden. Bovendien neemt het aantal inwoners en bedrijven in de regio Groot-Amsterdam toe. Dit is terug te zien in een toename van het aantal voertuigen, maar ook in een steeds grotere focus op veiligheid. Al jarenlang verzorgen wij het bestickeren en wrappen van Waternet-auto’s in de bekende blauwe kleur, maar wij doen ook steeds meer veiligheidsmarkering. Alle voertuigen, ongeacht het type, worden aan de achterkant voorzien van deze reflecterende stickers. Het voordeel is dat ieder voertuig ingezet kan worden als er sprake is van een calamiteit, ongeacht de locatie of het tijdstip. Zo kunnen Waternet-medewerkers op een veilige manier hun werk doen. 

Blijven innoveren 

Dit langdurige partnerschap verloopt op een goede, veelzijdige manier. Veruit het grootste deel van het werk bestaat uit het verzorgen van wrapping en veiligheidsmarkering, maar wij hebben ook enkele stickers bij de toegangspoort van een Waternet-locatie aangebracht. Tevens bestickerden wij voertuigen voor tijdelijke andere doeleinden, zoals het promoten van de waterschapsverkiezingen. Het leveren van kwaliteit is een mooie uitdaging, aangezien het Waternet-wagenpark vanwege de werkzaamheden in bijvoorbeeld bermen en op onverharde wegen aan weer en wind wordt blootgesteld. Hierbij raakt het vuil en moet het vervolgens worden schoongemaakt, wat geen invloed op de folie mag hebben. Daarom loopt er in 2023 een test met het gebruik van verschillende materialen folie. Iedere drie maanden monitort Omnimark de staat van het folie om te bepalen welk materiaal het beste blijft zitten onder de meest gure omstandigheden. Dit levert innovaties op die wij binnen Waternet én bij andere opdrachtgevers kunnen toepassen. 

 

Snel en flexibel 

Het zijn van een turn-key partner betekent dat wij snel schakelen met de andere ketenpartners, zoals de dealer. Dit geldt ook voor schadeherstel, want vaak moeten dan ook stickers worden vervangen. Wij bespreken dan op welk moment in de keten we ons werk verrichten, om ervoor te zorgen dat een nieuw of hersteld voertuig zo snel mogelijk beschikbaar is.

Wagenparkbeheerder Rob van Eijndthoven: “Omnimark handelt vlot en in ons belang en als mijn contactpersoon even niet bereikbaar is, dan word ik altijd snel teruggebeld. Komt het een keer voor dat er na het bestickeren een spiegelkapje of sierstrip loszit, dan maken ze snel tijd vrij en wordt het direct opgelost. Die flexibiliteit is prettig”. 

Volgende case: Transavia
Bekijk case