Albert Heijn
Albert Heijn als pionier: hoe André Kwee zelfklevend folie naar Nederland bracht
De derde in de reeks Bijzondere Verhalen. Het was in de jaren ’60 dat Omniscreen / Omnimark-oprichter André Kwee de SGIA-vakbeurs bezocht in de Verenigde Staten. Hier toonde men de nieuwste ontwikkelingen in zeefdruk en materialen. Op een stand van 3M werd iets revolutionairs gepresenteerd: klein in vorm gesneden, zelfklevende folie. Het was destijds gebruikelijk om belettering te zeefdrukken of te schilderen, maar deze techniek maakte dat overbodig. De interesse van André was gewekt: dit kon in het Nederlandse landschap van schilders en zeefdrukkers een revolutie betekenen.
‘Wat klein kan, kan ook in het groot’, dacht André. Hij zag voertuigen en gebouwen voor zich die met zelfklevende folie waren bestickerd. Op zoek naar een importeur van dit folie, benaderde hij 3M Nederland (toen nog bekend als Minnesota Mining and Manufacturing company). 3M importeerde toendertijd alleen schuurpapier, maar wilde het zelfklevende folie graag in opdracht van André naar Nederland halen.
In samenwerking met ontwerpbureau Total Design werd de techniek ingezet voor menig nieuwe huisstijl op voertuigen onder de naam Fleetmarking. De eerste successen werden gerealiseerd voor de bedrijven van SHV uit Utrecht. Op basis van die successen volgde al snel een afspraak op het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. André vergrootte het nieuwe Albert Heijn-logo fotografisch, projecteerde dit op film en fabriceerde een met de hand uitgesneden logo op folie. Daarop bracht hij applicatiefolie aan, zodat je het logo eenvoudig kunt op een object kunt plakken. Op bezoek bij Albert Heijn plakte hij het logo op de directietafel. Men was onder de indruk: het zag eruit alsof het geschilderd was en voelde ook zo aan, maar het proces was veel efficiënter. Dit type bestickering noemen wij tegenwoordig pre-spaced of voorgevormd.
Albert Heijn gaf André de opdracht om het wagenpark te voorzien van bestickering in plaats van de geschilderde logo’s. Op deze opdracht was André erg trots, want zijn idee had gewerkt. Maar hij had wel één voorwaarde: de schilder die op dat moment het wagenpark van Albert Heijn verzorgde, moest er bij betrokken worden. Hij wilde niemand zijn brood ontnemen. Zo werd de schilder bij de montage van het folie betrokken en kreeg het Albert Heijn-wagenpark als eerste in Nederland een bestickering die wij vanaf dat moment introduceerden als Fleetmarking. Bij de oplevering van het eerste voertuig keek Albert Heijn (kleinzoon van de gelijknamige oprichter) vanuit zijn kantoor uit het raam en stak goedkeurend zijn duim op. Missie geslaagd! Het kenmerkt de innovatieve werkwijze en de sociale, mensgerichte kant van Omnimark die wij vandaag de dag als kernwaarde terugzien in ‘samen’.
Steeds meer schilders en zeefdrukkers stapten over op deze werkwijze, maar André was met Omniscreen / Omnimark de eerste.